Heb je ook last van ICiB?

  • Home
  • Heb je ook last van ICiB?

Identity Chaos in Bedrijven!

“Handmatig gedoe is het vaak in de ICT-wereld als het om Identity Management gaat!” Dat is nogal een binnenkomer, zul je wellicht denken. Het gaat hier over alle identiteitsprocessen die nodig zijn voor de nieuwe medewerker, maar ook over de collega die carrière maakt of je helaas verlaat. Het beheer van de ICT-omgeving, die beschikbaar en afgestemd moet zijn op de individuele status van medewerkers, levert vaak chaos op. Vooral als je organisatie groeit of steeds meer digitaal gereedschap gaat gebruiken.


Drie voorbeelden om de toenemende identity chaos te verduidelijken:

“O ja, morgen begint…”

Een nieuwe collega. Hij of zij kon gelukkig al snel bij je aan de slag. Staat alles klaar? Dat betekent niet alleen de nieuwe laptop, smartphone en de toegang tot applicaties, maar ook de handtekening onder het e-mailadres van deze nieuwe collega. Gewoon alles wat nodig is om de nieuwe collega direct en geruisloos te laten starten, zelfs de juiste documenten templates van het bedrijf. Dat blijkt echter niet altijd zo ‘gewoon’ te zijn. In veel gevallen is de collega van de ICT-servicedesk de eerste persoon waar een ontmoeting mee is: er moet nog van alles handmatig aangevraagd of geïnstalleerd worden. In het ergste geval duurt het nog enkele dagen om up-and-running te zijn. “Hoe was je eerste werkdag?”

“Hoera een promotie!”

Een promotie is een reden tot vreugde, maar niet altijd voor de interne of externe ICT-beheerder (een MSP, Managed Service Provider). Een promotie roept veel vragen op. Welke autorisatieniveaus zijn nodig voor deze nieuwe rol? Moeten er nieuwe functionaliteiten en licenties worden geïnstalleerd? Zijn er ook applicaties die afgesloten moeten worden? En betekent een promotie ook nieuwe hardware? Vaak ontbreken geautomatiseerde draaiboeken, waardoor er veel overleg nodig is om alles op orde te krijgen.

 “Goh wat jammer, dus je gaat…”

Spijtig als iemand je verlaat. Veel spijtiger is het als deze voorheen trouwe medewerker er ook vandoor gaat met het klantenbestand (niet dat we iedereen over een kam willen scheren). Toch geloven we dat het beter is als er geautomatiseerde procedures zijn, waardoor je bijvoorbeeld voorkomt dat privacygevoelige klantinformatie verdwijnt. Alleen is er een probleem: de persoon om dit handmatig te waarborgen is met vakantie of de verantwoordelijke afdeling wordt te laat ingeschakeld.


Van handwerk naar een geautomatiseerd Identity Management

Identity Management, wat veelal gedaan wordt door interne en externe ICT-beheerders, is in veel gevallen nog kostbaar handwerk is onze conclusie. Dat vinden we eerlijkheidshalve nogal opmerkelijk. In een moderne digitale wereld kan Identity Management namelijk volledig geautomatiseerd zijn: aanvinken wat wanneer nodig is. Bovendien worden bestaande (HR) applicaties en alle standaard processen geïntegreerd. Dat betekent bijvoorbeeld dat wijzigingen in het HR-systeem direct efficiënt en foutloos worden doorgevoerd naar Microsoft 365.


Met wie gaan we graag in gesprek?

Dat zijn MSP’s die met veel minder kennis en inspanning kampioen willen zijn op het gebied van ICT-beheer. We leggen graag uit dat communicatieve vaardigheden binnen het vak van ICT-beheer belangrijker geworden zijn dan het hebben van inhoudelijke technische expertise.

Daarnaast gaan we graag in gesprek met directieleden van organisaties. Je wilt bijvoorbeeld zowel nieuwe als bestaande medewerkers in de watten leggen, kosten besparen op onnodig ICT-beheer, of processen standaardiseren die zorgen voor herkenbaarheid, uniformiteit en nog meer tevreden klanten.